Friedrich Jürgenson föddes i Odessa den 8 februari 1903. Hans mor var svensk och hans far var av dansk härkomst och praktiserade som läkare i Odessa dit familjen hade flyttat från Estland. Efter att ha genomlevt första världskriget och den ryska revolutionen som barn utbildade sig Jürgenson till målare vid Konstakademin och till sångare och musiker vid Odessas konservatorium, där han var samtida med konsertpianisten Svjatoslav Richter.
1925 fick familjen flytta tillbaka till Estland där Friedrich fortsatte sin utbildning till sångare och målare och kort därefter flyttade han till Berlin för fler studier. Här var hans lärare basen Tito Scipa. Scipa, en jude, flydde till Palestina 1932 och Jürgenson följde med honom och stannade i 6 år. Under denna period medan han fortfarande studerade försörjde han sig som sångare och målare och vissa förutspådde en framgångsrik karriär inom opera för honom.
1938-1957
1938 lämnade Jürgenson Palestina för Milano för mer studier och uppträdanden. När han 1943 besökte sina föräldrar orsakade det kallare klimatet honom allvarliga hälsoproblem och hans röst var delvis skadad, så han bestämde sig för att ge upp sin professionella operakarriär för att helt koncentrera sig på måleri. Han var en realistisk målare och gjorde mest porträtt, landskap och stilleben.
Utdriven av krig det året flyttade han till Sverige. Belägen i Stockholm gifte han sig och blev svensk medborgare. Här lärde han sig också sitt tionde språk. Under de följande åren målade han porträtt av förmögna svenskar och motiv från Stockholm. 1949 besökte han Pompeji i Italien och för att få mer tillgång till den begravda staden visade han några av sina verk för Vatikanen och några dagar senare fick han ett förslag: Vatikanen erkände hans talanger och bad honom att katalogisera deras arkeologiska verk begravda under den heliga staden. Han återvände året därpå och satt i fyra månader i denna fuktiga undre värld, målade och fick lunginflammation. Vatikanens läkare botade honom och när påven Pius XII såg resultatet av sitt arbete bad han Jürgenson att måla ett porträtt av honom. Jürgenson producerade totalt fyra porträtt av påven.
1957-1987
1957 köpte Jürgenson en bandspelare för att spela in sin egen sång och han började märka vid denna tidpunkt några ganska märkliga fenomen; oförklarliga fade-in och fade-out på banden; abstrakta visioner och telepatiska meddelanden. Jürgenson förstod att dessa händelser skapades av hans högt utvecklade ljud- och visuella sinnen orsakade av hans konstnärliga skicklighet.
Året därpå hade Jürgenson sin första stora utställning mitt i ruinerna av Pompeji.
Tillbaka i Stockholm fortsatte hans telepatiska kontakter:
”Jag satt vid bordet, tydligt vaken och avslappnad. Jag anade att snart skulle något hända. Efter ett inre njutbart lugn dök långa meningar på engelska upp i mitt medvetande. Jag uppfattade inte dessa meningar akustiskt utan de formade sig själva så länge fonetiska meningar och efter ett närmare studium kunde jag inte föreställa mig orden som korrekta engelska utan på ett vanställt nästan alfabetiskt sätt – helt deformerad. Jag hörde inte en röst, ett ljud eller en viskning. Allt var ljudlöst.”
Senare påminde han sig också att han våren 1959 ”fick ett meddelande om en central undersökningsstation i rymden, varifrån de genomförde djupgående observationer av mänskligheten” och ”Mina vänner talade om vissa elektromagnetiska skärmar eller radarer, som ofta sändes ut , dag och natt, i tusental till våra tredimensionella livsnivåer och som levande varelser hade ett uppdrag som mentala budbärare. Utan tvekan kunde man se dessa radarer som halvlevande robotar som, fjärrstyrda, hade förmågan som en överkänslig TV eller radio att korrekt registrera och överföra alla våra medvetna och omedvetna impulser, känslor och tankar.” Jürgenson visste att dessa fantastiska fakta verkligen hörde hemma i en science fiction-värld men han fortsatte att hoppas på att fånga dessa meddelanden på band.
Den 12 juni 1959 åkte Jürgenson och hans fru Monica för att besöka sitt hus på landet för att njuta av den varma sommaren. Jürgenson tog med sin bandspelare för att spela in vilda fåglars sång, särskilt bofinken.
När han lyssnade på bandet ”hörde han ett ljud som vibrerade som en storm, där man bara på avstånd kunde höra fåglarnas kvittrande. Min första tanke var att kanske några av rören hade skadats. Trots detta slog jag på maskinen igen och lät bandet rulla. Återigen hörde jag detta märkliga ljud och det avlägsna kvittret. Sedan hörde jag ett trumpetsolo, ett slags signal för uppmärksamhet. Förbluffad fortsatte jag att lyssna när plötsligt en mansröst började tala på norska. Även om rösten var ganska låg kunde jag tydligt höra och förstå orden. Mannen talade om ’nattliga fågelröster’ och jag förstod en rad av piping, plaskande och skramlande ljud. Plötsligt upphörde fågelkören och det vibrerande ljudet.I nästa ögonblick hördes kvittret från en bofink och man kunde höra tuttarna sjunga på avstånd – maskinen fungerade perfekt!”
Från denna punkt fortsatte Jürgenson att undersöka dessa fenomen och först trodde han att det var hans ”vänner från yttre rymden”, men mycket snart började han tro att dessa röster var ”från andra sidan”, eller ”de dödas röster”. . Var han nära att lösa ett av dödens grundläggande mysterier?
I det här ögonblicket upplevde Jürgenson en anmärkningsvärd händelse som skulle förändra hans liv:
”Jag var ute med en bandspelare och spelade in fågelsånger. När jag lyssnade igenom bandet hördes en röst säga ”Friedel, kan du höra mig. Det är mamma….” Det var min döda mors röst. ”Friedel” var hennes speciella smeknamn för mig.”
Vid denna tidpunkt övergav Jürgenson målningen för sina ljudinspelningar och 1964 publicerade han ”The Voices From Space”
”Min kärlek till konsten levde fortfarande nu som alltid, och jag frågade mig själv hjärtforskande om det var det rätta för mig att överge konsten att måla – en kreativ sysselsättning som jag hade underkastat mig hela mitt liv” och senare ”istället satt här med ett enormt pussel och grubblade i förtvivlan över problemet om man kunde få ihop en mer komplett bild av alla dessa fragment, och likaså … hade jag aldrig tidigare blivit så berörd och fångad av någon annan brådska än av dessa mystiska förbindelser, bokstavligen flytande i etern.”
Nu lokaliserad i Mölnbo, söder om Stockholm, höll Jürgenson sin första presskonferens och den svenska pressen häpnade över Jürgensons vetenskapliga inställning till dessa frågor och var förstås kritiska. International Paranormal Societies, liksom Max Planck Institute, University of Freiburg och Parapsychological Association i USA, fick också ett stort intresse och andra, som Konstantin Raudive och Claude Thorlin, kom på besök och började arbeta med bandspelare.
Till en början använde Jürgenson bara en mikrofon och en bandspelare. Han ställde helt enkelt upp mikrofonen, ställde in brännaren på att ”spela in” och talade tydligt in i rummet och lämnade utrymme för röster att svara. Detta var lite knepigt för Jürgenson eftersom han alltid var tvungen att spela upp bandet, ibland i lägre hastighet, för att höra rösterna. Dessa röster talade på en kombination av olika språk som svenska, tyska, ryska, engelska, italienska – alla språk som Jürgenson kunde och kunde tala. Han kallade denna nya blandning av språk för ’polyglot’, eller ’många tungor’.
Våren 1960 sa en av rösterna honom att ”använda radion” som medium och det var den teknik han använde fram till sin död. Han kopplade en mikrofon och en radiomottagare till bandspelaren och på så sätt kunde han ha ett samtal i realtid med sina ”vänner”. Vanligtvis ställde han in radiomottagningen mellan frekvenserna där det i allmänhet finns en variation av brus. Senare fixerade han mottagningsfrekvenserna till cirka 1445-1500 kHz (1485,0 kHz kallas nu Jürgenson Frequency).
1965 började Jürgenson måla igen, men hans huvudsakliga verksamhet förblev inspelning. Vid den här tiden besökte han också Pompeji och fann att platsen misshandlades; sponsrad av Sveriges Television gjorde han dokumentärfilmen ”Pompeji – en kulturlämning som måste bevaras” 1966. En enorm produktion följde under de följande åren från denna mycket energiska och kreativa figur.
År 1967 publicerades en bok av Verlag Hermann Bauer KG i Freiburg som heter ’Sprechfunk Mit Verstorbenen’ om detta elektroniska röstfenomen, eller ’EVP’, som det blev känt, och 1968 producerades fyra dokumentärer: ”The Temples at Paestum and the City of Temples and Graves”, en film om den antika grekiska staden söder om Salerno, ”Death of Birds In Italy”, om det meningslösa dödandet av fåglar i Italien, ”The Miracle of the Blood of St Gennaro”, om det berömda blodet fenomen i Neapel, och en film som dokumenterar Jürgensons egna arkeologiska utgrävningar i Pompeji.
1968 utkom hans tredje bok på svenska: ”Radio- och mikrofonkontakter med de döda” (Radio och Mikrofonkontakt med de Döda, Nybloms, Uppsala). Rom var imponerad av Jürgensons dokumentära produktion. Resultatet av hans arbete i Pompeji blev ännu ett uppdrag för Vatikanen och 1969 avslutades hans dokumentär ”Fiskaren från Gallilea – På Peters grav och pall” och för detta fick Jürgenson Commendatore Gregorio Magnos orden från påvens hand. Paul VI. Kort efter gjorde han även en film om påvens liv och filmens kvalitet fick Paul VI att kontakta Jürgenson igen. Jürgenson målade sedan tre porträtt av sin andra påve.
På 1970-talet fortsatte Jürgenson att spela in och måla. När han flyttade från Mölnbo till Höör i Skåne, hittade han en lugnare plats för sitt arbete. Åldern började ta ut sin rätt och Jürgenson spenderade mer tid med sina inspelningar hemma och gjorde en och annan resa till Italien. Det talades också allvarligt om att grunda ett EVP-forskningsinstitut i Italien. 1978 höll han sin tredje presskonferens och höll ett stort antal föreläsningar. Här förutspådde han att vi snart kommer att kunna ta emot meddelanden även via TV:n. Han kallade nu verket ”Audioscopic Research”. Den tyska boken översattes till holländska, italienska och portugisiska i början av åttiotalet. 1985 höll han sin sista presskonferens i samband med ett rikstäckande tv-framträdande.
708 visningar